Flott i Sveits

I 2006 la vi nok engang leiren til Kandersteg internasjonale speidersenter i Sveits. Tross manglende bagasje og andre problemer, ble det en flott leir med toppturer, rafting og mye moro.

- Reisende fra Kjøbenhavn bes venligst kontakte ankomstservice, sprakte det fra høytalerene mens vi sto og ventet rundt bagasjebåndet i Zurich. Lederne våre stillte seg i kø, og etter en stund fikk vi vite at all bagasjen vår fortsatt befant seg i Danmark...
Det var en liten strek i regningen kan man si, men heldigvis skulle vi bo inne på leirstedet. Dessuten var været kjempebra. Men det var allerede kveld, så det var ikke annet å gjøre enn å sette oss i bussen og kjøre til Kandersteg.

Kandersteg

Selve landsbyen er et lite sted omgitt av høye fjell på alle kanter. Leirstedet har speidere på besøk til alle tider, og noen bor inne i hovedbygningen, mens resten bor ute på leirplassen i området rundt. Totalt kan det være rundt 1500 speidere der, noe som dobler innbyggertallet i byen.

Mye is

Første dagen gikk vi først på shopping etter litt rent undertøy og denslags. Men med to sportsbutikker, der den ene var stengt, og den andre hadde verdens sureste betjening, tok det ikke lang tid. Deretter gikk vi opp til et Oschenensee, stort vann som ligger noen hundre høydemeter opp i en sidedal. Opp dit var det vei, så det gikk fint uten fjellstøvlene. Men det var bratt, og solen stekte, så på toppen fikk iskiosken nok å gjøre. De tøffeste tok seg også et bad.

Utrolig togtur

Tirsdagen kom, og vi skulle ut på en unik togtur. Vi skulle nemlig ta toget opp til fjelltoppen Jungfraujoch på 3500 meter! Etter å ha tatt vanlige tog et stykke, byttet vi til noen spesialtog som har et tannhjul under, og en ekstra skinne i midten med tilsvarende tagger. Vanlige tog klarer maks 5-6% stigning, men turen vår var på det meste 25%! Toget gikk høyere og høyere, i et landskap som er helt utrolig. Det er knallgrønne gressletter over alt, omgitt av snødekte Alpenetopper. Mot slutten av turen kjørte toget inn i fjellet, og fortsatte i tunell opp til toppen der det er et turistsenter og en forskningsstasjon. Utsikten var upåklagelig, men det ble litt kaldt der oppe for oss som ikke hadde andre klær enn t-skjorte og shorts. Heldigvis hadde vi fått beskjed om at bagasjen var på vei til leirstedet, så vi kunne dra på den planlagte fjellturen dagen etter.

Neste problem

Når vi kom tilbake stod bagasjen vår klar. Men i løpet av dagen hadde flere og flere blitt dårlige, og det var nå tydelig at gruppa var ganske angrepet av omgangssyke. Derfor delte vi oss opp dagen etter, og det ble bare noen av roverne som dro på fjelltur. Vi gikk opp på toppen Gällihorn, der vi hadde fin utsikt over Kandersteg 1000 meter nedenfor. Resten av de friske dro i stedet til badelandet i sentrum, der de badet, solte seg og tok livet med ro. Men akkurat i det roverne kom ned igjen, var det slutt på godværet. Alle sluser åpnet seg, og akompagnert av lyn og torden bøttet det ned. Helt forferdelig var det imidlertid ikke, for neste dag ville vi bli våte uansett. Da dro vi på rafting! Det syns de fleste var veldig morsomt.

Topptur

Siste dagen prøvde vi å få alle med på en fjelltur. Målet var Bunderspitz, som med sine 2500 meter rager over Kandersteg og nabodalen Adelboden. Vi jukset litt, og tok kabelbane et godt stykke oppover. Og det var nok greit, for mange var fortsatt ikke helt i form etter å ha vært syke. En del måtte snu underveis, og starta på nedturen i stedet. Og ingen av oss kom helt opp på toppen engang, siden det var så tjukk tåke.

Anbefales!

Tross problemene syntes nok de fleste at det var en kjempebra tur, og skulle gjerne vært der enda lenger. Vi kan absolutt anbefale andre grupper å dra på leir hit! Enten man bor ute sammen med andre tropper, eller bor inne og får maten servert, så blir det en strålende uke med mange opplevelser. Men vi kommer nok til å passe bedre på hva vi har i håndbagasjen neste gang vi skal ut og fly...

Neste 7 dager

ingen hendelser

Medlemmer

Hvorfor?     Glemt passord

Grasrotandelen

Støtt oss i Grasrotandelen!
Skriv ut strekkoden vår og ta den med til kommisjonær, da kan din andel av tippemidlene gå til oss.