Kandersteg 2002

Årets leir for førerpatruljen og rovere var i Kandersteg, Sveits. Der er det et internationalt speidersenter, hvor vi bodde en uke. Opp og ned reiste vi med tog, 30 timer her vei!

Dag 1

Toget gikk tidlig om morgenen, og der satt vi hele dagen, bare avbrutt av enkelte 200 meter spurter inmed sekk både på rygg og mage. Når det ble mørkt tok vi nattoget, og det var et bra kaos i starten. Men når vi hadde flyttet alle sekkene og menneskene ut av midtgangene og fått sparket ut fylliken som gjorde krav på noen av plassene våre ble det mulig å sove..

Dag 2

Mer tog! Men etter en stund begynte det å bli fjell utenfor togene, og vi var i Sveits. Noen togbytter senere var vi ved Kandersteg! Vi fikk installert oss i huset der vi skulle bo, og så løp vi rundt en stund. Om kvelden ble vi invitert til leirbål hos en annen norsk tropp.

Dag 3

Vi tok turen opp til Schilthorn med sine 2973 meter. Vi gikk ikke, men tok tre kabelbaner i stedet, for det hadde Inger så veldig lyst til. På toppen er det en resturant som snurrer rundt, så du slipper å se den samme fabelaktige utsikten under hele måltidet. På denne toppen har det også vært spilt inn en Bond-film, så det var et museum der. Etterpå tok vi en bane ned til en morsom, liten landsby som lå langt oppi fjellet den også. Derfra tok vi et tog nedover, og et nytt ett tilbake til leiren. Om kvelden hadde alle troppene gjort i stand en liten presentasjon av landet sitt, med flagg og mat og aktiviteter. Vi serverte brunost.

Dag 4

Denne dagen delte vi oss. De på ungdomskolen dro opp i fjellet for å klatre, mens de eldste var igjen. Noen av oss dro opp til en "bob"-løype. Klatrerne sov over på en hytte der de var, mens roverne deltok på rover-challenge om kvelden.

Dag 5

Roverne dro denne dagen på sykkeltur, men de andre klatret litt til. Syklerne delte seg i to, den ene gruppa dro opp til vannet ved bob banen og badet, mens fire av oss syklet opp til en topp. Syklet er vel egentlig å ta i litt, for 1000 meter høydestigning på 5km luftlinje er bratt. Og når vi skulle ned gikk bremsene varme og smeltet hull i et dekk, så vi måtte trille endel da også.

Dag 6

Rafting var det ikke mange som hadde prøvd før, men det var kult! Vi var i tre båter med en proff fyr i hver, og så satte vi nedover elven. Den var ikke kjempe stri, men for oss som ikke hadde prøvd det før var det tøft nok allikevel.

Dag 7

Også denne dagen delte vi oss, og en gruppe gikk opp til et Cheesery og prøvespiste ost, mens en annen gruppe tok taubane opp dit og gikk opp til en topp. Vi gikk ned på den andre siden, og besøkte et annet speidersenter, før vi tok toget tilbake.

Dag 8/9

Tog. Sove.

Neste 7 dager

ingen hendelser

Medlemmer

Hvorfor?     Glemt passord

Grasrotandelen

Støtt oss i Grasrotandelen!
Skriv ut strekkoden vår og ta den med til kommisjonær, da kan din andel av tippemidlene gå til oss.